Rik en Dorine around the world

Zaterdag 8 augustus - al even geleden...

Zaterdag 8 augustus 2009

Het is ondertussen al even geleden en we hebben ook al heel wat gezien.

Laat ons beginnen bij Penang. Daar zijn we 2 volle dagen geweest. Het was de moeite maar helemaal niet te vergelijken met Kuala Lumpur. Het transportsysteem was uit de verste verte niet zo georganiseerd als in KL. Met het plannetje dat we hadden, geraakten we steeds opweg. Slechts af en toe geraakten we onmiddellijk op onze bestemming maar heel vaak geraakten we niet direct terug naar de banana jeugdherberg waar we verbleven.

De eerste dag stonden op het programma:

- Kek Lok Si Temple: de grootste buddhistische tempel van ZO-Azie: echt de moeite! Slechts 30% van de Maleisische bevolking is Buddhistisch, 60% is moslim en de andere 10% is hindoeistisch.

- Botanical gardens/Penang Hill: deze hebben we, mits het fantastische openbaar vervoer in Penang, niet kunnen vinden. We kwamen per ongeluk terecht bij Bukit Bendera, dit is Penang Hill. Met een kabeltreintje werden we naar boven gebracht en hadden we een prachtig uitzicht over Georgetown. Op de top stond ook een prachtige Hindu-tempel: weelderige kleuren, combinaties mens-dier, ... De bedoeling was te voet vanaf de top van Penang Hill naar de Botanical Gardens te gaan maar dit werd ons door het personeel sterk afgeraden: '2 hours walk, dangerous road, good luck!' Dan toch maar het treintje naar beneden en huiswaarts.

- Nog vanalles geregeld via het internet: vlucht van Langkawi naar Singapore, vlucht van Singapore terug naar KL,verblijfplaats in Langkawi,...

Helaas had het 'reisbureau' het slechte nieuws dat er geen plaats meer was op de ferry van Penang naar Langkawi. En toch moesten we daar geraken, het hotel hadden we er al gereserveerd. Alternatief: met de free ferry terug naar mainland, bus naar Kedah om van daaruit ferry naar Langkawi te nemen die elk uur vaart. Banan tours en travel deed voor ons hun uiterste best en zou een busje inlassen naar Kedah indien genoeg kandidaten. Nog een dagje afwachten dus.

2e dag Penang:

- Butterfly farm: mooi aangelegde tuin met prachtige vlinders en enkele reptielen en insecten maar niets speciaals.

- Tropical fruit farm: dit was echt de moeite en maakte de ontgoocheling van de butterfly farm meer dan goed. We hebben zeker meer dan 10 nieuwe fruitsoorten leren kennen: dragonfruit, mangosteen, skyfruit, miracle fruit (Als je miracle fruit eet, smaakt al het andere fruit dat je eet in de 15 volgende minuten, zoet) Nadien terug met de bus, dit was althans de bedoeling. We hebben een uur zitten wachten in de hitte maar geen bus te bespeuren. We zijn dan toch maar terug naar de fruit farm gegaan. De vriendelijke dame aan de kassa heeft ons een lift gegeven naar Batu Ferringhi waar we zeker een bus konden nemen. Ze verzekerde ons:' This is Malaysia, there are no rules. Sometimes the bus comes in 1 hour but he never shows up'

- Batu Ferringhi: Daar zijn we dan blijven hangen op het strand. We hebben daar een strandwandeling gemaakt en dingen gezien die je op het strand niet verwacht te zien: vrouwen met burka en zwemvest erboven op de jetski, op het paard,...

Thuisgekomen had de man van Banana tours en travel fantastisch nieuws: er waren nog 2 plaatsjes vrij op de ferry van Penang naar Langkawi wegens annulatie: Super! Daar hebben we nog een biertje op gedronken! Langkawi here we come, Banana is the best!