Rik en Dorine around the world

Thailand - Ko Phi Phi - Ko Tao

Aangekomen op Ko Phi Phi stonden we versteld van de schoonheid van het eiland, witte stranden met palmbomen, azuurblauw water, prachtig, Het eiland heeft de vorm van een vlinder en bestaat eigenlijk uit 2 eilanden die met een landengte verbonden worden, daar bevindt zich ook de haven en het drukste gedeelte van het eiland. Wij logeerden op wandelafstand van het centrum in een relaxte baai waar we van de rust konden genieten.

De dagen die we op Ko Phi Phi hebben gespendeerd bestonden dan ook hoofdzakelijk uit rusten, relaxen en niets doen. Liggen afzien op het strand in de enorme hitte, af en toe een duikje in de helderblauwe zee en eventjes de hoek om snorkelen voor wat onderwaterleven. Wat kan het leven toch lastig zijn. Op Ko Phi Phi mag een boottochtje naar Ko Phi Phi Ley zeker niet ontbreken. Ko Phi Phi Ley is het onbewoonde kleinere eiland net uit de kust van Ko Phi Phi Don. Dit eiland staat vooral bekend bij de toeristen voor het strand van de film 'The Beach' met Leonardo Di Caprio. Dus ook wij gingen een kijkje nemen: wat een drukte!! De charme en mystiek van de onbewoonde eilanden werd onmiddellijk teniet gedaan door de tientallen boten en zelfs cruiseschepen die er arriveerden en de honderden toeristen die er op het strand liepen. Wij hielden het bij het snorkelen in de baai wat ook meer dan de moeite is. We vertrokken vroeg in de ochtend en arriveerden eerst in één van de zovele baaien van Ko Phi Phi Ley. Dat was pas rust! Helemaal alleen, geen golfje, geen zuchtje wind, geen geluid behalve onszelf en de prachtige natuur! Dit was echt genieten! Helaas zijn we de naam van de baai vergeten maar het is zeker één van de mooiste die we gezien hebben.

Na een 4-tal dagen op Ko Phi Phi kregen we het verschrikkelijke nieuws dat onze vriend Jeannot bij een motoraccident om het leven is gekomen. Dit was een donderslag bij heldere hemel en een zwaar contrast bij al het mooie dat we de afgelopen maanden mochten meemaken. Wij besloten om de dag nadien onmiddellijk naar Bangkok af te reizen om daar een vlucht naar huis te bemachtigen. Helaas heeft het lot er anders over beslist: gezien de enorme problemen met de vulkanische as van de vulkaan uit Ijsland zaten er sinds 5 dagen gestrande passagiers te wachten op een vlucht. We contacteerden 1001 luchtvaartmaatschappijen, ons reisbureau, de Belgische ambassade, spendeerden 2 dagen in de luchthaven maar de vroegste beschikbare vlucht naar huis was rond 10 mei. Noodgedwongen, hoe ironisch dit ook klinkt, moesten we onze reis verderzetten. In gedachten waren en zijn we bij de familie en vrienden en willen we hen ons medeleven betuigen en veel sterkte toewensen.

Na die grote ontgoocheling trokken we verder naar Surat Thani waar we herenigd werden met Fille. Hij had in die enkele dagen Railey en Krabi verkend en we hoorden dat het hem fantastisch is meegevallen. Onze bestemming werd Ko Tao.

Ko Tao is hét duikeiland in Thailand en dus wisten we wat gedaan. We arriveerden heel vroeg in de ochtend met een slaapboot vanuit Surat Thani. Stel je niet teveel luxe voor: 100 mensen bijna op elkaar in 1 grote ruimte van een cargo-schip. Er zijn plezantere manieren van reizen ;-) Maar dat is het backpacken hé.

Van enkele reizigers hadden we gehoord dat de duikschool 'Buddha View' heel goed was dus gingen we, eens aangekomen op Ko Tao, onmiddellijk die richting uit. Fille en ik gingen voor de Open Water Diving Course terwijl Rik, die reeds zijn Padi Open Water certificaat heeft, ons vergezelde tijdens de duiken. We leerden equalizen, bril klaren, regulator uitnemen, ... en kregen bovendien een boek theorie te verwerken! Na toch een korte paniekaanval in het zwembad waren we klaar voor de 'real stuff'. We doken op Twins, Japanese Gardens, White Rock, Green Rock, ... We zagen 1001 vissen: Trigger Fish, Eagle Rays, Reef Sharks en een schildpad, prachtige koralen, ... En na 4 dagen les, 5 duiken en 200 bladzijden theorie en enkele praktische proeven, mogen wij ons vandaag bij de gecertificeerde Padi Open Water duikers rekenen. Woehoew!!! Dat was een fantastische ervaring! Het eiland Ko Tao had een super sfeer, alles draait er rond het duiken en zelfs op het drukke strand was het super chill. We besloten de fullmoon party over te slaan en nog even te genieten van dit alles. We huurden nog even een brommertje, gingen enkele afgelegen baaien verkennen zoals Tanote Bay (na een hindernis parcours over niet aangelegde wegen), genoten van enkele view points, ...

Na een weekje Ko Tao ruilden we de duikpakken en zuurstofflessen in voor een luchtmatras en bikini/zwembroek om nog enkele dagen te chillen in Ko Samui.

Greetz

Rik en Dorine

Martin

Welkom in de onderwaterwereld. Volgende week kunnen we eens samen in de Leie gaan duiken.
Geniet nog van de laatste dagen.

Tot dan

doei