Rik en Dorine around the world

Thailand - Ko Samui - Singapore

Toen we de boot namen naar Ko Samui, hadden we een tussenstop aan Ko Panang. Daar zagen we hoe honderden jongeren kwamen afgezakt van Hat Rin Beach, de plaats waar maandelijks de full moon party gehouden wordt. Toen we de wachtende mensen aanschouwden, waren we blij

niet een van hen te zijn. Met een houten kop, een enorme kater en dus bijna allemaal met een fles water in de hand , wachtend op de boot, gezellig is anders.

Aangekomen op Ko Samui, bracht de taxi ons naar het Ko Samui Mermaid Beach resort. Een prachtig verblijf om de laatste week Thailand af te sluiten. Zwembad, ruime bungalows in een tropische tuin, tv, mini bar,... alle luxe voor een 'low-budgetprijs'. Nog een enorm voordeel was dat het vlakbij de luchthaven lag vanwaar ook wij moesten vertrekken. Althans, we dachten dat dit een voordeel was maar bleken er al snel anders over te denken. Het resort lag in de aanvalslijn van de vliegtuigen op de landingsbaan, we konden de vliegtuigen zo goed als aanraken, om dan nog niet over het oorverdovend lawaai te spreken. Gelukkig was het tussen 23u en 6u stil, dus hadden we toch nog voldoende nachtrust.

Op Ko Samui hebben we vooral genoten van de zon en het chillen waar het eiland ook om bekend staat. Het transportmiddel bij uitstek is daar alweer de brommer. We huurden die voor enkele dagen om op die manier het eiland te gaan verkennen. De bekendste buurten van Ko Samui zijn Chaweng Beach en Lamai Beach. Het is er nog net niet zo erg als in Phuket maar komt aardig in de buurt met zijn 1001 dezelfde winkeltjes en cafés, bars, restaurants, ... We gingen er ook wat cultuur en natuur opzoeken en zagen er de Big Buddha en Shiva met haar 18 armen en deden een korte maar stevige hike naar één van de zovele watervallen. Jammer dat het droogseizoen was, te weinig water dus, en de waterval niet de gewenste indruk op ons heeft nagelaten.

Op Ko Samui kan ook een 'elephant trekking' niet ontbreken. In het verleden had de Thaise bevolking, en vooral op Ko Samui, een nauwe band met de olifanten. Ze gebruikten deze als transportmiddel en als hulp bij het zware werk en al snel werden deze trouwe bondgenoten van elkaar. De olifanten worden er goed verzorgd en vandaag de dag zijn ze vooral 'entertainment' voor de toeristen. Wij hebben gepast voor een ritje op de rug maar hebben wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om de olifanten eten te geven en te wassen. Super hoe die olifant luistert naar zijn baasje en geniet van zijn douche. Het mannetje was 6 jaar en kreeg er elk uur een douche!

In het park deden we ook een jeeptocht naar de waterval waar ik me aan een frisse duik waagde. Hoewel die niet zo fris was in het vuile water ;-)

Om onze week af te sluiten ondergingen we ook een echte Thaise massage. Het werkwoord 'genieten' is hier minder van toepassing aangezien die meiden ons bijna in een knoop hadden gelegd.

Na een weekje Ko Samui was het alweer tijd om afscheid te nemen van onze vriend Fille. We hebben ons super geamuseerd maar helaas is de Thaise visum maar 30 dagen geldig. 30 dagen zijn snel voorbij en daarom moesten we noodgedwongen nog even de grens over.

Vorig jaar verbleven wij enkele dagen in Singapore en hebben er toen enorm veel plezier gehad. Daarom was onze keuze snel gemaakt. De laatste week van onze 7 maanden gingen wij opnieuw naar Singapore.

Singapore is een stadstaat die uniek is door zijn shoppingcentra, restaurants, bars, wolkenkrabbers en clean imago. Er is een multiculturele samenleving waardoor er ook verschillende buurten terug te vinden zijn rond het standscentrum. Via de business -en shoppingcentra kom je bijvoorbeeld in Chinatown terecht, maar ook de Arabische cultuur en Little India zijn er vertegenwoordigd. Het transportmiddel bij uitstek is de metro. Een ondergronds netwerk van lijnen verbindt de verschillende stadsdelen. Er zijn zelfs tot drie verdiepingen van metros die via ondergrondse wandelgangen met restaurants, bars en winkels, de metro en shoppingcentra met elkaar verbinden, indrukwekkend!!

De must-sees in Singapore zijn uiteraard de Merlion, de Esplanade, de Singpore Flyer, de Singapore River, de Fountain of Wealth,...

De Merlion is de mascotte van het land, een kruising tussen leeuw en zeemeermin die uitkijkt op de de Singapore River. Vlakbij heb je de Esplanade, een fantastisch bouwwerk waar expo's en concerten worden gegeven. In het weekend kan je er ook genieten van de gratis openluchtconcerten wat we natuurlijk meer dan eens hebben gedaan. Het nationale duo Jack en Rai waren echt goed.

Momenteel is men ook volop aan het bouwen. Op 14 augustus 2010 starten er immers voor de eerste keer de Youth Olympic Games. Dus overal zijn er stellingen, tribunes, bruggen die aangelegd en gebouwd worden. Hierbij komt nog een extra attractie nl. Marina Bay Sands. Een hotel, casino, entertainment- en grootste shoppingcentrum in Singapore. Bovenaan de 3 wolkenkrabbers met een hoogte van 280 meter werd een grote boot gebouwd waar zich 1 van de grootste openluchtzwembaden ter wereld zal bevinden. Helaas zijn de werken nog steeds aan de gang en was het voor ons niet mogelijk om dit alles te aanschouwen vanop die hoogte. Wel liepen we even door de tot nu toe onafgewerkte shoppingmall en wij waren al onder de indruk.

Na enkele dagen stad waren we alweer toe aan een beetje 'chill-tijd' aan het strand en dus gingen we naar Sentosa Island. Sentosa noemt men ook de 'favorite playground in Asia' aangezien het er als een soort pretpark is. Er zijn verschillende attracties, van avondshows tot skyrides,... Er is zonet zelfs een Universal Studios Park geopend. Maar wij gingen er voor het kunstmatige strand, zon, zee en rust. De laatste dagen van onze 7-maand durende reis waren echt nog de moeite.

Momenteel zitten we op de luchthaven van Bangkok en onze vlucht naar Londen vertrekt binnen 2 uren. We hebben er enorm van genoten en zullen alle momenten koesteren! Het was een onvergetelijk avontuur!

We willen hierbij ook iedereen bedanken die ons gevolgd heeft en voor alle leuke reacties op de blog. Het was fijn te weten dat wij jullie konden plezieren met onze verhalen en dat jullie ook genoten hebben van onze avonturen.

Wij proberen alvast de zon mee te brengen.

Tot binnenkort.

Enjoy life!

Greetz

Rik en Dorine

karen vp

Het was leuk om jullie verhaal zo te volgen, jullie hebben er zo te zien heel veel aan gehad...En hopelijk brengen jullie inderdaad onze zo gemiste zon terug !Geniet nog van het laatste stukje en doe een dikke pull mee voor hier ;-)