Rik en Dorine around the world

Brazilië - Ilha Grande

168 km ten zuiden van Rio ligt Ilha Grande - het tropisch paradijs ;-)

Vanaf het vaste land - Angro Dos Reis, een havendorpje als tussenstap naar Ilha Grande - hebben we dan ook de ferry genomen naar dat paradijs.

Alvorens de ferry op te stappen nog snel de kaartjes gepost en enkele inkopen gedaan. Wij verschieten hier soms hoe duur Brazilië kan zijn, tegen al onze verwachtingen in. De postzegels kosten het dubbele van de kaartjes en de chocolade is bijna niet te betalen. Ook binnenlandse vluchten kosten enorm veel geld!

Op zoek naar een deftig ATM en dan met de cash richting Ilha Grande: 1,5 uur met de ferry en aangekomen in de gietende regen!!! Zo tropisch zag het eiland er toen eigenlijk niet uit. Wel waren we weer een ervaring rijker.

Een klein Braziliaans madammeke stelde ons een pousada voor die we graag aangenomen hebben. 10 euro per persoon per nacht met een outdoor kitchen - zo kunnen we besparen!! We zijn een 4-tal dagen op het eiland gebleven met helaas enkele bewolkte dagen. Dat kon de pret alweer niet bederven.

Een onderschatte hiking trip door de jungle van 3 uren naar het surfstrand van Lopez Mendes heeft ons naar prachtige idyllische strandjes geleid. Op weg door de jungle kwamen we ook enkele toffe jungle-bewoners tegen: aapjes en mooie vogeltjes (die je bij ons alleen in kooitjes vindt). Uiteraard ook enkele zwervershonden maar die volgen je overal naartoe en moet je erbij nemen. Ook de slippertjes in de modder zorgden voor het plezier!! Van de 102 praias van het eiland hebben we er 9 verkend: vila abraao, pousa, praia de palmas, praia de mangues, lopez mendes, saco de céu, freguesia santana, japariz en lagoa azul. De laatste 4 met een boottrip.

Ook hebben we enkele mensen leren kennen: Nicky en James van Kenia en Steve en Deborah van Engeland. Zij keren na 14 maand onderweg naar huis terug. Met James en Nicky zetten wij onze tocht verder naar Iguaçu. We hebben beslist om zeker de Argentijnse kant te gaan verkennen - goedkoper!

Iguaçu zijn de Niagara Falls van Brazilie en liggen op het 3-landenpunt: Argentinie, Brazilie en Paraguay. Daar dichtbij vind je ook de op 1 na grootste stuwdam ter wereld.

Terwijl we nu op de ferry zitten richting mainland, schijnt de zon volop. Het Portugees geklets (waar je dus genen bal van verstaat!!!) op de achtergrond en de hoge verwachtingen van Iguaçu in het hoofd!