Rik en Dorine around the world

Foz de Iguaçu

Lieve mensen,

Om te starten enkele 'weetjes':

Foz de Iguaçu: Dit is geen Spaans of Portugees maar Guaraní, de oorspronkelijke taal van Brazilië.

I betekent 'rivier', guaçu betekent 'groot' en foz betekent 'einde'.De Iguaçu-rivier, die de 3 landen Argentinië, Paraguay en Braziliië verdeelt, komt hier dus tot zijn einde.

De Paraná-rivier is hier de 2e rivier in deze streek waar we de Itaipú stuwdam vinden. De 2e grootste stuwdam ter wereld, binacional tussen Brazilië en Paraguay en zorgt voor 90% van de electriciteit van Paraguay en 22% van de electriciteit van Brazilië. Niet slecht zou ik zeggen! Deze heeft echter niets te maken met de Iguaçu Falls.

Vandaag, maandag 26 oktober 2009, zijn we op de kop 2 weken van huis weg. Het lijkt al veel langer door al de indrukken die we te verwerken krijgen. Sinds de ferry terug naar Angra dos Reis, hebben we in 4 dagen fantastische dingen gezien.

Aangekomen in het busstation kochten we tickets richting Iguaçu. Eerste bus richting Barra Mansa om daar over te stappen richting Foz. Alweer duurder dan verwacht maar voor een reis van 30 uren met de bus was dit nog vrij schappelijk.

In het busstation werd ons groepje van 4 verdubbeld. We leerden 4 Hollandertjes kennen en volgden hen naar het hostel dat zij reeds gereserveerd hadden. Hostel Inn aan de Argentijnse kant: super hostel! Megasfeer, zwembad, ontbijt, free wifi, ... beste hostel ooit. Bedankt aan Diewertje, Milou, Dabis en Bart! In Barra Mansa heerste er even paniek. Wezagen onze bus gewoon voorbij rijden!! Maar na 2uextra wachten, bleek hij gewoon vertraagd. Oef! De lange reis viel nog mee. We hadden leuk gezelschap en de 30 uren gingen snel voorbij.

Vrijdag richting falls. In 1 woord: WAAW!!!! Daar staat de tijd en de wereld even stil. Een enorme hoeveelheid water, bulderend lawaai, prachtig weer en mooie bossen. Op zo'n moment voel je je maar een klein deeltjes van deze prachtige wereld en natuur. Adembenemend. Enkel superlatieven kunnen dit beschrijven. Uiteraard ook even het avontuur opgezocht en met de speedboot tot vlakbij de watervallen gevaren: we waren slechts een beetje nat... NIET dus... doorweekt!, maar wel een zalige ervaring. Een paradijsvogel, tucan of soort beertje met lange snuit (de naam ervan weten we nog niet) spotten, is daar niet uitzonderlijk. Emiliano, de Argentijnse taxi-chauffeur bracht ons graag naar het park. Toffe en supervriendelijke man! Hoewel er wordt beweerd dat Brazilianen de meest gastvrije mensen van Z-Amerika zijn, ging onze voorkeur toch uit naar de Argentijnen. Zo hulpvaardig en vriendelijk!