Rik en Dorine around the world

Costa Rica - Monteverde/La Fortuna/Caño Negro

Costa Rica is klein, in oppervlakte althans, want op gebied van 'must sees' is het heel groot!! Wij hebben dus de afgelopen dagen al heel wat gezien! Van het nevelwoud van Monteverde tot de Arenal vulkaan en de hotsprings in La Fortuna en de mangrove van Caño Negro.

Het Tico-dorpje Santa Elena ligt aan het nevelwoud van Monteverde en is dus hoger gelegen dan gemiddeld. Door de warme Passaatwinden van de Caraïben, die daar afkoelen, ontstaan er wolken. Deze zorgen voor het specifieke ecosysteem. 9 van de 12 maanden zit je er dus gegarandeerd in de wolken en is het er een stuk kouder.

Ik was hier echter niet zo goed van op de hoogte en was dan ook verbaasd geen ventilator aan te treffen in de kamer maar wel een dik deken. Het deed me aan ons Belgenlandje denken: met koude voeten het bed in, een dik deken en opstaan in de mistl! Die verscheidenheid is wel genieten.

In het nevelwoud hebben we een 2u-durende bruggenwandeling gemaakt tussen de toppen van de bomen. Amai das hoog!! Dieren hebben we helaas niet gezien. Misschien door het mindere weer. Wel enorm veel groen, mos op de bomen en constant, hoe raad je het, nevel.

De dag nadien zijn we richting La Fortuna getrokken. s' Morgens vroeg met het busje, dan overstappen op de boot om het meer Arenal over te steken, en dan opnieuw op het busje. We kwamen 's middags al toe en besloten de hele namiddag te gaan relaxen in Baldi hotsprings.

Baldi bestaat uit 16 pools waarvan het water uit een bron bij de vulkaan wordt opgepompt. De temperatuur van het water varieert van 34° tot 67°. Dus echte, helende, thermale baden. Het zicht op de Arenal vulkaan en de tropische tuin zorgden voor de finishing touch.

De Arenal vulkaan is één van de symbolen van Costa Rica. Het is de meest perfecte vulkaan met zijn conische vorm en nog steeds heel actief. Helaas was hij niet actief op het moment dat wij er waren. Door een aardbeving een maand geleden werd de krater gevuld met puin en sindsdien is hij niet meer uitgebarsten. Jammer voor ons en de touroperators, maar nu is het bang afwachten voor de lokale bevolking. Wel indrukwekkend, gelogeerd zitten aan de voet van een actieve vulkaan!

La Fortuna is het dorpje bij uitstek om de Arenal vulkaan en zijn omgeving te verkennen. En dat zullen we geweten hebben!! De tours vliegen u rond de oren en tot onze grote ergernis werd het toerisme daar enorm uitgebuit. Nen tour naar hier, nen tour naar daar... je kan er dus reizen in pakketjes. We hebben hiervoor dus vriendelijk bedankt, maar Caño Negro konden we niet voorbij laten gaan. Deze tocht zelfstandig ondernemen is een hele opdracht. Vanuit Los Chiles neem je namelijk een 'safariboot' op de Río frio richting Caño Negro: kaaimannen, spidermonkeys, white-faced monkeys en howler monkeys, leguanen en enorm veel soorten vogels zijn er te zien in hun natuurlijke habitat. Wildlife-spotting ten top!

De laatste dag in La Fortuna deden we een mini-hiking naar de waterval. Na Iguazu denk je dat één enkele waterval ons niet meer kan imponeren... maar toch... echt uniek, als in de films! Een hol midden in de jungle, helderblauw water, een waterval van 70m, lianen, ... Daar hebben we genoten van een verfrissende duik tussen de vissen.

In de namiddag begonnen de wolken zich opnieuw te vormen en zijn we naar San Jose vertrokken. Daar blijven slapen en de dag nadien de bus op voor een reis van 9u.

Bestemming: Peninsula de Osa, het laatste stuk ongerept Costa Rica. Puerto Jimenez wordt onze uitvalsbasis om het parque Corcovado, Matapalo, ... te verkennen.

Volgens National Geographic is dit de meest biodiverse plaats ter wereld.

Pura Vida!

Rik en Dorine

Mama

Wat hebben we kunnen meegenieten van die prachtige foto's vooral op die lange brug is zeer indruwekkend.Ik weet niet of je wat kan filmen , dat zou wel mooi zijn.Nog veel aangename dagen in het mooie Costa Rica, en tot weder schrijf. Een dikke knuffel van Mama ook voor Dorine.

Lynn

Volgens mij gaan jullie nooit meer kunnen wennen aan ons saaie Belgenland :-)