Rik en Dorine around the world

Panama - Bocas Del Toro

Hey you all,

Gezien we zo dicht bij de grens van Panama zaten, was het een kleine moeite om even over die grens te wippen. Dat dachten we althans. Het begon goed: vanuit Puerto Viejo namen we de bus naar Sixaola, het allerlaatste dorp in Costa Rica. Daar had je de brug om van Costa Rica naar Panama over te steken. Eerst de stempel bij de immigratiedienst van Costa Rica. Alles OK, totdat het begon te regenen... en niet enkel wat druppeltjes, maar GIETEN!! Regenjas aan, verstand op nul en gaan. We moesten immers voor 13u de grens over zijn aangezien de officiële diensten ook recht hebben op middagpauze. Geen tijd om even van het uitzicht te genieten of om te beseffen hoe hoog en in welke slechte staat de brug wel was. Eens over de brug was het aanschuiven in een 'rivier' aan de immigratiedienst van Panama (het water liep niet weg). En dan maar doorweekt een busje op naar de taxiboot. Gelukkig was het gestopt met regenen toen we aan de taxiboot kwamen en konden we toch nog genieten van de boottrip van mainland naar bocas del toro, meer bepaald Isla Colon.

Bocas del toro is een tropische eilandengroep net buiten de kust van Panama. Isla Colon, Isla Bastimentos, Isla Solarte, Isla Carenero, ... zijn slechts enkele van de eilanden die je kan bezoeken. En een taxi is daar uiteraard een bootje en dus onontbeerlijk!

Isla Colon heeft jammergenoeg geen strand dichtbij het dorp dus namen we de taxiboot naar Isla Carenero om even te gaan wandelen en eventueel een strandje te doen. Toen we aankwamen, hebben we de shockerende realiteit kunnen waarnemen: naast een Amerikaans resort lag een Panamees dorpje met krotten van huisjes, paalwoningen waarvan je de afvoerpijpen in de zee zag terechtkomen. Bovendien lag overal zwerfvuil: plastic flessen, zakken, ... De Panamezen hebben nog niet het besef wat voor prachtige archipelt ze daar hebben! Das toch wel even slikken, van contrast gesproken. Maar het eiland had prachtige stranden en uitzichten.

De dag nadien was het schitterend weer en deden we een snorkeltrip. Zalig! Met de zon op je snoet, de wind in de haren, cruisen tussen de eilanden en spelen met de dolfijnen. De chauffeur van de boot vaarde zodanig snel in steeds in het rond zodat de dolfijnen in de golven konden springen. Dat beeld geraak je echt nooit beu!!

Nadien gaan snorkelen tussen de prachtige koraalriffen en vele gekleurde vissen. Ze kwamen zodanig rond je heen zwemmen dat je ze zelfs heel even kon aanraken. De koralen hadden mooie kleuren: oranje, groen tot zelfs fel paars.

De laatste stop was Isla Bastimentos, red frog beach: een beschermd natuurgebied waar kleine rode gifkikkers te zien zijn. Ze zijn groot als een duimnagel! Echt leuk!

Uiteindelijk terug naar Isla Colon om de laatste dag af te sluiten met een feestje: Ladies night in Aqua Lounge Bar. Het is echt grappig om te zien hoe iedereen per boot toekomt. Een echte ingang was er niet, wel een ponton op het water waar de 'buitenwippers' klaar stonden om iedereen te fouilleren die per boot toekwam. Het ponton was immers al de dansvloer!

Na enkele pintjes, rum cola en malibu ananas de taxiboot terug want morgen moeten we vroeg op. Dan vertrekken we naar Montezuma voor een nieuw avontuur!

Pura vida!

Rik en Dorine

roberto

geen videookes meer????

liliane lambert

ik heb je extra fotoruimte gegeven, het is de max om jullie zo te kunnen meevolgen

Prettige feestdagen gewenst

Liliane en benny

Mama

Rik en Dorine zijn jullie al droog,na zo
een spetterende regenbui? Die kleine gifkikkers zijn ook wel om naar uit te kijken . Opgepast van die kleine beestjes.Geniet nog verder van de laatste dagen op het mooie Costa Rica, en tot weder horen.
Prettige en gezellige overgang van oud naar nieuw.
Happy 2O1O !!!!!!
Knuffels Papa en Mama.