Rik en Dorine around the world

Costa Rica - Montezuma/Santa Teresa/Mal Pais

Hier zijn we terug met een verslag van Montezuma en Santa Teresa - Mal Pais.

Vanuit Bocas del Torro (panama) namen we de rechtstreekse bus naar san jose. Na een 9u durende rit, met 2 grensovergangen en 5 politiecontroles kwamen we uitgeput in de hoofdstad toe. Bij de laatste politiecontrole moesten we bovendien allemaal van de bus stappen en onze backpack helemaal binnenste buiten draaien. Gezellig was anders! En dat zal ook de politie kunnen beamen hebben als ze de zak met de vuile was opendeden ;-).

Na een korte nachtrust stonden we om 5u30 aan te schuiven aan de bus naar Montezuma. Met een slaapkop de bus op voor een rit van 6 uren tot op Península de Nicoya. De rit naar daar was prachtig! 3 uren met de bus tot Puntarenas, vandaar de ferry op voor een boottocht van 1 uur en dan opnieuw met de bus langs een hobbelige weg tot in Montezuma.

Montzuma is een gezellig dorpje aan een verlaten kust langs de Pacific. Dit ongerept stuk natuur trekt reizigers van overal ter wereld aan door zijn 'zen'-achtig karakter, mooie stranden en natuur. Het ontbijt moet je daar zo goed als delen met de apen boven je hoofd en de vogels komen er zelfs uit je hand eten. 'Je bent er deel van het geheel en 1 met de natuur!'

Daar aangekomen hebben we snel in een hotelletje ingecheckt en een verkenningsuitstapje gemaakt net voor het donker werd. Het hotelletje was netjes, maar er was koud water en het was net naast een danstent gelegen! Verschrikkelijke muziek die ons bovendien tot 's nachts uit onze slaap hield.

Op slechts een kwartiertje stappen vanuit het 'centrum' bevindt zich een prachtige waterval met 3 natuurlijke poolen. Je kan een steile klim maken tot aan de hoogste pool. Deze hike hebben we natuurlijk gedaan. Het was moeilijker dan verwacht en sommige stukken waren niet zonder gevaar. We voelden ons als echte rotsbeklimmers (maar dan zonder beveiliging). Een lastige klim maar adembenemend mooi! Toen we helemaal boven waren en nat van het zweet hebben we een frisse duik genomen in de natuurlijke pool... Zalig! Je kan vanaf de waterval 13m naar beneden springen tot in de middenste pool.... maar na even over de rand te hebben gekeken, hebben we toch maar vriendelijk bedankt, enkel voor crazy people!

De volgende dag genieten aan het strand van Playa Grande na een wandeling langs de fantastische kustlijn. Deze wordt steeds mooier en desolater naarmate je verder gaat. Nog even van Montezuma genieten en de volgende dag de bus op richting Santa Teresa - Mal Pais.

In Santa Teresa/Mal Pais staat vooral surf centraal, aangezien de golven van de Stille Oceaan op het strand beuken. Daar heeft Dorine de smaak van het surfen te pakken gekregen en enkele kleine maar mooie golven bereden,.... super!

Overal vind je surfshops en kan je surfplanken huren. Ook de gezellige bars en hippe restaurantjes maken van Santa Teresa een aangename plaats om te vertoeven. We hebben zelf in een Belgisch restaurantje gegeten, zalige frieten, lekker! Dat was even geleden. De zonsondergang is legendarisch omdat ze recht in de zee verdwijnt, prachtig!

Na enkele dagen genieten van surfen, zon, zee en strand, maken we ons klaar om naar Tamarindo te gaan. Daar hebben we met Belgische vrienden afgesproken om Kerstavond samen te vieren.

Tot binnekort, pura vida,

Rik en Dorine.

Kwinten

Dag Rik & Dorine,

op nieuwjaardag zijn we, traditiegetrouw, met zijn allen gaan eten bij pepe Romain en uiteraard kwamen jullie ter sprake :)

Zoals te lezen en te zien valt stellen jullie het uitstekend en hebben jullie al vele mooie momenten mogen beleven, iets waarvan mijn broer en ikzelf op dit moment enkel maar van kunnen dromen (examens...)

Ook hier blijven we alles op de voet volgen, het is werkelijk goed te volgen dankzij de blog!

Vele groetjes van ons allen,
Kwinten,
Leander, nonkel Robert & tante Mia.

karolien (kleuterleidster Zaffelare)

Hoi Rik en Dorine,
Als ik jullie foto's zie en de reisverhalen lees,lijkt het mij echt 'a life-time experience'. Geniet van jullie sabbatjaar,van de wereld , van elkaar... Leuk dat we af en toe kunnen meevolgen...