Rik en Dorine around the world

USA - New York

We zitten momenteel in het vliegtuig richting Hawaii, de thuisbasis van Jack Johnson en Barack Obama, en hebben even de tijd om terug te blikken op 5 dagen New York.

' The city that never sleeps' is alles wat erover wordt beweerd... haar bruisende energie neemt je mee en laat je niet meer los! Gewoon rondlopen in de stad is al een belevenis op zich, alles is zo herkenbaar, je waant je net in een film.

New York bestaat uit 5 districten: Manhattan, Staten Island, Brooklyn, Queens en the Bronx.

Wij hebben ons vooral toegelegd op het centrum van de Big Apple nl. Manhattan :

Times Square met zijn billboards, duizenden lichtjes, broadway shows,... is net Las Vegas. De lichtgevende bol op de skyscraper in het midden van het plein rustte mooi op het cijfer 2010!

In tegenstelling tot het drukke Times Square, is Central Park, met zijn bossen, eekhoorntjes, grasvelden en meer een oase van rust (deze tijd van het jaar dan toch). De eekhoorntjes zijn daar precies aan mensen gewend en komen zo uit je hand eten.

Vanop de Empire State Building heb je een fantastisch zicht op de stad, vooral 's avonds is het uitzicht bijzonder mooi! Het kleinere Chrysler-gebouw is fel verlicht en dus goed waar te nemen vanop de 86e verdieping.

En uiteraard, hét symbool van New York is zonder twijfel de Statue of Liberty. Met de Staten Island Ferry vaar je tot heel dicht bij het standbeeld. Toch wel indrukwekkend. Bij de terugvaart met de ferry is de Skyline van Manhattan te bewonderen! Het is duidelijk merkbaar hoe het verdwijnen van de Twin Towers een blijvend litteken heeft achtergelaten, zowel bij de bevolking als in de skyline.

Natuurlijk zijn we ook naar Ground Zero geweest! Eigenlijk is er weinig te zien, enkel een hele grote bouwwerf, een herdenkingsplaat en een ruimte waar de mensen terecht kunnen om te rouwen. De sereniteit is er duidelijk voelbaar, moet verschrikkelijk geweest zijn! Zeer indrukwekkend zijn de plannen voor het nieuwe World Trade Center. Met zijn 4 torens, transportation hub en 2 watervallen als herdenkingsplaats (ooit de fundamenten van de Twin Towers), zal New York op 11september2011 de wereld opnieuw kunnen verbazen!

Chinatown en little Italy moet je wel gedaan hebben maar vonden we eigenlijk niet echt de moeite. Het deed ons wel een beetje terugdenken aan onze Maleisië-reis: gebraden eend in de etalage en overal Chinese lichtreclame en prullen.

De Brooklyn Bridge daarentegen is wel uitzonderlijk, je kan namelijk te voet over de brug stappen. Vanop de brug heb je een supermooi zicht op Manhattan en de andere bruggen, waaw...!

Er is zoveel te zien in New York: ook Rockefeller Center, Grand Central Terminal, St. Patrick's Cathedral en Wall Street moet je gezien hebben. Fifth Avenue is de plaats bij uitstek waar de kredietkaart wordt gebruikt en misbruikt.

En om toch wat 'serieuzer' over te komen, hebben we tenslotte 'The Museum of Modern Art' en 'The Guggenheim Museum' bezocht om onze kunst en cultuur een beetje bij te schaven... was nodig :-)! We hadden geluk aangezien de vrijdagavond in het MoMA en de zaterdagavond in het Guggenheim 'free entrance' is, normaal gezien betaal je 20 dollar ingang (je moet wel een wachtrij trotseren van 3 straten in de vrieskou). Maar alles ging vlot en na een half uurtje aanschuiven, weliswaar met een bevroren neus en vingers, waren we binnen. Exposities van Tim Burton en Kandinsky, kunstwerken van Picasso, Van Gogh, Roy Lichtenstein, Andy Warhol,... Als dat geen cultuurboost is!

Na 5 ijskoude maar gevulde dagen nemen we afscheid van de bruisende stad New York, we hebben ervan genoten en komen graag nog eens terug met zomerweer en uiteraard met evenveel enthousiasme!

Tot binnenkort,

Dorine en Rik.

Denoyette Nadine

mijn beste wensen; diepe jaloesie is het enige dat ik voel bij het zien van al dat mooi's zijn jullie nog nog niet moe ???? geniet nog met volle teugen
Groetjes uit gent

Elke

Schatjes, bij jullie levendige beschrijving waan ik mij zo terug in New York. De zomer moet inderdaad ook heel appart zijn, dan zijn er dagelijks concertjes in Central Park! Maar jullie hebben alvast zeker de hoofdpunten bezocht! Eén vraagje: hoe hebben jullie de goesting om veel in te kopen kunnen weerstaan op 5th avenue? Hoe was dat? Want ja, met een rugzak kun je natuurlijk niet veel meesleuren! Groetjes, zussie