Rik en Dorine around the world

Hawaii - Oahu

Helaas hebben we slechts 9 dagen op The Big Island kunnen spenderen. Hadden we het geweten, we hadden de terugvlucht naar Oahu later gepland.

Maar op 21 januari vertrok de 'interisland' vlucht van Hilo terug naar Honolulu.

Na veel wikken en wegen hebben we uiteindelijk besloten om gedurende 3 nachten te verblijven in Waikiki en, na het kampeeravontuur, te genieten van electriciteit, warme douches en lekker nietsdoen tussen de toeristen.

Op 24 januari namen we de bus naar de North Shore om daar verenigd te worden met de mama en Jacq. We arriveerden reeds in de voormiddag in het huisje en zorgden voor een flesje champagne, de nodige boodschappen en een zelfgemaakte lei (dé bloemenkrans van Hawaii) (of toch een goede poging tot wegens gebrek aan voldoende bloemen). En dan afwachten. Volgens onze berekeningen gingen ze aankomen rond middernacht. Maar neen, helaas had de vlucht vertraging. We verwachtten hen dan rond 2u. Het werd al snel 3u, dan 4u tot plotseling een politiewagen voor de deur stopte. Dat kon geen goed nieuws zijn... Maar oef, hij reed verder. Na een kwartier diezelfde politiewagen voor de deur, we waren toch wel even in paniek, maar de politiewagen werd al snel gevolgd door... je mag 3 keer raden, jawel, Jacq en mama! Na dus urenlang aftellen was het een heel leuk weerzien met vele knuffels en kussen!

Een week hebben we met ons 4 Oahu verkend en het was zeker en vast de moeite. Met Jacq als privé-chauffeur kwamen we veilig op de gewenste plaatsen op het eiland.

We bezochten de azuurblauwe kusten van Kailu en Lanikai. Het water was er bijna fluorescerend. Zo'n kleur hadden we nog nooit gezien. Chillen op het strand, genieten van de zon en van het gezelschap, zalig!

De North Shore staat bekend, in de winter, voor de torenhoge golven en de allergrootste surfwedstrijd ter wereld: Triple Crown of surfing op de Banzai Pipeline. Deze wordt in december gehouden maar we hebben toch enkele enorm goede surfers aan het werk kunnen zien op de grootste 'rollers' ter wereld. Pupukea Beach, Waimea Beach, Sandy Beach, Haleiwa,... zijn slechts enkele van de vele en bekendste surfspots aan de North Shore.

Waimea Bay is dan weer, in tegenstelling tot de ruwe golven, de rust aan de North Shore. Een mooie vallei met waterval en enorm veel internationale bloemen. Had het water van de waterval niet zo koud geweest, hadden we ons aan een duikje gewaagd maar we hebben toch gepast.

Ook op Oahu kwam het snorkelen aan bod: Hanauma Bay, een vroegere krater van een vulkaan die tot baai is geëroseerd is hét snorkelparadijs op Oahu. Na een introductiefilmpje over de geschiedenis en de soorten vissen in de baai gingen we op verkenning. Even dacht ik dat de mama niet meer ging terugkomen, die bleef maar snorkelen maar het was dan ook prachtig onder water.

En wat we uiteraard niet konden missen was een whale watching tour. Een korte boottrip van 2 uren bracht ons naar de plaats waar de meeste walvissen op Oahu worden gespot. We zagen een dolfijntje voorbij springen met een enorme walvis in zijn kielzog. We zagen moeder en baby walvis rustig voorbijzwemmen en op enkele meters een megawalvis uit het water springen! Amai! Je moest snel zijn maar dit hadden we nog nooit gezien! Waaw!

Om ook een beetje geschiedenis op te snuiven gingen we naar de site van Pearl Harbour waar de aanvallen van Japan op Hawaii zijn gebeurd in 1941. Dat betekende voor Amerika het begin van de wereldoorlog. De USS Arizona, het battleship, ligt daar gezonken en op dit schip werd een gedenkplaats opgericht die we dan ook met de boot hebben bezocht. Nog elke dag komt er bijna 6 tot 7 liter olie uit het gezonken schip! En dan te bedenken dat dit al tientallen jaren geleden is. Bovendien zijn er nog 22 overlevenden en als er oud-strijders van de USS Arizona vandaag sterven wordt hun urne met as door duikers in een scheur in de wand van het gezonken schip geplaatst.

En uiteraard kon een dagje wandelen op de dijk en in de shoppingmalls van Waikiki niet ontbreken.

's Avonds genoten we van het lekkere eten dat met liefde werd klaargemaakt door de mama, wat werden we verwend! En de jacuzzi aan het strand was toch ook wel even genieten!

Helaas is een week zo snel voorbij en moesten we alweer afscheid nemen. We hebben genoten van elke minuut in Hawaii en uiteraard van het heel aangename gezelschap en de goede zorgen van Jacq en de mama! Langs deze weg nogmaals superbedankt voor alles, we hebben er echt van genoten!

Hang Loose

Rik en Dorine

karen

super bedankt voor het nieuwe kaartje, de kinderen vinden het supertof !!
geniet nog, lieve groeten