Rik en Dorine around the world

NIeuw-Zeeland - Roadtrip part 3

Na 3 weken op het zuid eiland hebben we een weekje het noord eiland verkend. Op aanraden van verschillende mensen zou 1 week voldoende zijn om het noordelijk eiland aan te doen maar dat is uiteraard nooit genoeg ;-)

We kwamen met de boot aan in Wellington, de meest zuidelijke stad van het noord eiland. De stad wordt ook Windy Welly genoemd en dat hebben we gevoeld, veel wind dus. Op zich is Wellington een grote stad maar er zijn geen speciale bezienswaardigheden dus zetten we onze tocht snel verder richting Tongariro National Park. In dit nationaal park bevinden zich verschillende vulkanen en de bekendste onder hen is Mt Ngauruhoe. Deze naam zegt jullie waarschijnlijk weinig maar dat is de berg die bekend werd als Mount Doom is de filmtrilogie The Lord of The Rings. We hebben helaas geen hike kunnen doen maar met de campervan door dit landschap rijden is al een prachtervaring op zich.

Gezien het hele noordelijk eiland van Nieuw-Zeeland vulkanisch gebied is, vonden we er uiteraard ook de bijhorende hot springs. In Tokaanu had men hiervan gebruik gemaakt en had men de hot springs aangelegd als zwembad. Wij gingen er het aangrenzende park verkennen waar de geothermische activiteit duidelijk te merken was: stomende en zelfs kokende pools, bubbelende modderpoelen,...

En dan Taupo...(zucht)... Taupo ligt in het centrum van het noordeiland. Er is een gezellig dorpscentrum, een heel mooi en vooral groot meer maar Taupo staat vooral bekend als centrum van de skydivewereld. Deze kans konden we dus zeker niet voorbij laten gaan. Nog even aarzelen, twijfelen: doen we het of niet? Als we het doen, dan vanaf 12000ft of 15000ft?, ... 12000ft geeft 45 seconden vrije val, 15000ft geeft een volledige minuut. De beslissing was echter snel genomen, we gaan voor de 15000ft en slechts een uurtje later zaten we al in het zaaltje voor de nodige uitleg. Jumpsuit aan, uitleg over hoe je lichaam te houden bij de val, de laatste 3000ft krijgen we zuurstof en dan.... verstand op nul en genieten!!!! ADRENALINE!!! What a feeling!!! Tegen een snelheid van 200km/uur val je door de wolken, een volledige minuut lang, na de eerste kick geniet je echt van het uitzicht en het zwevende gevoel. Het is echt zalig en eenmaal je beneden bent, wil je zo snel mogelijk terug het vliegtuigje in om een volgende sprong te doen!! Superervaring! Iets om nooit meer te vergeten!

Om dan nog even te bekomen van de adrenaline, maakten we een rustgevende wandeling naar de Huka Falls en gingen we in een natuurlijke hot spring onder een brugje relaxen. Chill...

Na ons skydive avontuur gingen we verder naar het noorden nl Rotorua, smelly city. Rotorua is het centrum van het vulkanisch gebied en dit kan je vooral merken aan de zwavelgeur. Eens je het dorpje binnenrijdt is die geur sterk aanwezig en we kunnen wel besluiten: het is niet aangenaam: precies rotte eieren. De stad is volledig in en rond het vulkanisch gebied gebouwd. De aarde is er heel actief en stoom dat uit de grond ontsnapt is er doodnormaal. Stinkende, stomende, kokende water- en modderpools zijn er alledaags. In Rotorua is er een heel klein dorpje waar er nog een Maori-gemeenschap woont nl. Whakarewarewa Thermal Village. De Maori hebben in het verleden deze omgeving opgezocht om daaruit voordeel te halen. Zo koken ze hun eten in de pools van meer dan 100° en stomen ze hun eten in gaten in de grond waarlangs de stoom ontsnapt. We zagen ook een show met de traditionele dans en zang zoals de Haka. Dit is de krijgersdans om de vijanden te intimideren alvorens ze ten strijde trokken. Ze intimideerden door de tong uit te steken en de grote ogen te trekken. Heel speciaal als je het ziet en eerlijk gezegd, je zou er schrik van krijgen!

Een andere grote trekpleister van Rotorua zijn de 2 geisers die minimum 1 maal per uur een enorme fontein van water tot 40 meter hoog de lucht inspuiten. Nice!

Dan op naar 1 van onze laatste stops in Nieuw-Zeeland nl. hot water beach in de Coromandel regio. Na een maand elke dag rondtrekken genoten we daar van 2 dagen zon, zee, strand en nietsdoen. Hot water beach trekt dagelijks veel toeristen vanaf 2 uren voor tot 2 uren na laagtij. Op een aantal kilometer onder het zand bevindt zich een grote gloeiende steen die het grondwater opwarmt. Dit water komt door kraken in de grond aan de oppervlakte. Dus even een putje graven, het warme water naar boven laten komen en op die manier had je je eigen natuurlijke warmwaterpool. Daar zitten en genieten van het zonnetje, wat wil een mens nog meer! Toch even opletten dat je het juiste plaatsje koos want vlak boven de hot spot was het water er al snel tot 65° en dus niet zo aangenaam om er te chillen ;-))

Onze laatste stop was Auckland waar we de vlucht namen naar Brisbane, Australië. Nieuw-Zeeland in het kort: PRACHTIG! We hebben er van genoten!

Greetz

Rik en Dorine