Rik en Dorine around the world

Australie - Brisbane tot Fraser Island

G'day mates,

Vanuit Auckland, Nieuw-Zeeland namen we onze vlucht naar Brisbane, Australië om van daaruit richting Noorden te reizen naar Cairns. Dit deel van Australië noemt men de Sunshine Coast dus hadden we hoge verwachtingen. Met de airtrain kwamen we zonder problemen in ons hostel in Brisbane terecht. Daar verbleven we 3 dagen en de eerste dag was vooral bewolkt. Onze vraag was toen uiteraard waar ze de naam 'sunshine coast' vandaan halen? Gelukkig hebben we maar 1 bewolkte dag gehad want nadien was het verbranden geblazen! Eens de zon er goed door komt voel je ze branden tot onder je huid. Goed smeren dus!!!

Brisbane is de grootste stad van Queensland en heeft verschillende districten. Zoals elke grote stad bestaat het uit een grote shoppingstraat, een plein, restaurantjes, hoge kantoorgebouwen, ... Ook is er een park waar je even de rust kan gaan opzoeken. In Brisbane is dit Southbanks. Je kan er een mooie wandeling langs de rivier maken en wat cultuur gaan opsnuiven in de gallery of modern art, de bibliotheek, ... Er is ook een kunstmatige lagoon aangelegd waar de inwoners van Brisbane kunnen chillen na een drukke werkdag. Dat zou een leuk idee zijn voor de Gentenaars!!

Om Brisbane af te sluiten namen we de bus even buiten het centrum om naar het Lone Pine Koala Sanctuary te gaan. Ze hebben er meer dan 130 koalas en er is ook de mogelijkheid om de kangoeroes te voederen! Super gewoon. Alle 'native' dieren waren er vertegenwoordigd: kaketu's, wombats, tasmanian devils, dingo's, slangen, wallabies, ... Echt leuk! En de toeristenfoto met de koala in de armen kon uiteraard niet ontbreken!

Vanuit Brisbane namen we de Premier Motor Service bus naar Noosa Heads, 1 van de vele mooie badsteden langs de sunshine coast. Helaas was ook daar de eerste dag weinig 'sunshine' maar vooral veel 'rain' te zien. De volgende dagen hadden we meer succes met het weer en genoten we van het strand, een ijsje en lekker nietsdoen... Na enkele weken konden we daar opnieuw het surfbord bovenhalen. Ideale golven!

Vanuit Noosa trokken we verder naar het noorden en hielden we halt in Hervey Bay, het vertrekpunt voor onze 4x4 selfdrive trip naar Fraser Island. Fraser Island is het 4e grootste eiland van Australië en het grootste zandeiland ter wereld. Het is dan ook bestempeld als werelderfgoed. Met een groepje van 8 personen werden we op pad gestuurd na de nodige briefings en boodschappen gedaan te hebben. Wijzelf in het aangename gezelschap van 4 Engelsen, 1 Ier en 1 Schot. Het was een toffe groep en hebben ons goed geamuseerd. En daar was de sunshine dik aanwezig!! We genoten er van het zwemmen in Lake Wabby, een meer begrensd door een enorme zandduin, zagen er het scheepswrak Maheno op de kust en lieten ons meeglijden in een fresh water kreek naar de monding.

Het water is er overal zo helder dat het perfect drinkbaar is. We hadden een prachtig uitzicht op de baai vanaf Indian Head en genoten er van de champagne pools. Het zeewater komt er al bruisend in de tide pools gespoeld, vandaar dus de naam champagne pools. Het kamperen was er in de jungle in de meest afgeleefde tenten die je je kan inbeelden. Het regende binnen en ook de ritssluitingen deden het niet zodat de insecten vrije ingang hadden. Gelukkig waren de campings wel afgezet met een dingo-hekken. De dingos zijn de inwoners van Fraser Island, wilde honden die blijkbaar al wat toeristen hebben aangevallen. Opletten dus en vooral geen voedingswaren laten rondslingeren!! De laaste dag op Fraser Island was het toppunt nl. Lake McKenzie. Het meest heldere water dat we ooit hebben gezien en zelfs drinkbaar . Het stukje paradijs op Fraser Island! Toch is zo'n 4x4 trip geen lachertje. Het parcours in het mulle zand is echt niet gemakkelijk, de zandwegen liggen er heel slecht bij en bovendien leg je je leven in handen van een andere, onbekende en onervaren chauffeur. Er zijn al heel wat ongelukken gebeurd en achteraf gezien begrijpen we dat dit goed mogelijk is. We hebben toch als laatsten kunnen genieten van de 'vrijheid' van een selfdrive want binnen een aantal weken is dit niet meer mogelijk. Dan zijn er enkel nog tours met een gids toegelaten wegens de vele ongelukken en ja...zelfs doden! Na 3 dagen namen we, ongedeerd, de ferry terug naar het vasteland om daar afscheid te nemen van onze Engelse, Ierse en Schotse vrienden. Thank you for the nice trip Dennis, Tom, Luke, Rosa, Peanut en Allie.

Wij bleven nog een dagje in Hervey Bay, genoten nog van een mooie strandwandeling en zagen nog enkele goede kitesurfers aan het werk.

De volgende stop is Airlie Beach vanwaar we de Whitsunday Islands gaan bezoeken met de zeilboot. Benieuwd wat voor avontuur dat ons zal brengen.Er is namelijk een cycloon op komst met Airlie Beach als 'target'. Spannend! We houden jullie verder op de hoogte.

Greetz

Rik en Dorine