Rik en Dorine around the world

Hong Kong

'Konichiwa'

Na ons Australisch avontuur deden we een korte stop van een 3-tal dagen in Hong Kong.

We kwamen aan tegen 22u 's avonds wanneer de stad dus volop aan het leven was. We hebben gemerkt dat Hong Kong pas echt tot leven komt éénmaal het donker wordt. Overdag is het vrij rustig op straat en bovendien zijn zelfs niet alle winkels open in de voormiddag.

Onze verblijfplaats in Hong Kong: Chungking Mansions, het ruigere gedeelte van de stad met een mix van allerlei culturen, toch speciaal en wel opletten geblazen! In ons kamertje van 3m² (maar mét airco, tv, douche en tweepersoonsbed) voelden we ons toch veilig. ;-) Chungking Mansions lag op Nathan Road, 1 van de grote straten in Kowloon, Tsing tsa tsui. De straat bestond uit 1001 verschillende winkeltjes met electronica: fototoestellen, gsms, cameras, Ipods,... en vollop verlicht met neon-reclame. Times Square in New York heeft er niets aan!

De eerste dag gingen we Hong Kong Island verkennen en namen we de Star Ferry maar ipv een rustige verkenning veranderde de dag al snel in een zoektocht naar een nieuw fototoestel. Helaas heeft ons oud toestel het, na 6 maanden intensief werken, begeven. Na wat afdingen en onderhandelen hebben we toch een koopje kunnen doen. Hong Kong is namelijk ook een waar shoppingparadijs: van chique winkels zoals Prada, Gucci, Louis Vuitton tot de meer betaalbare zaken zoals Zara, H&M, ...

Dag 2 kon dan officieel van start gaan met het verkennen van Hong Kong. We bezochten een prachtige Chinese tempel We gingen er even op in de religie en vroegen de Chinese goden om geluk volgens de gebruikelijke rituelen nl. met stokjes met nummertjes op en hééééél veel wierook. Het ademen in en rondom de tempel werd daardoor wel wat moeilijker. ;-) Die Chinezen steken wel 30 of 40 wierookstokjes tegelijkertijd aan!

Vervolgens ging ons avontuur verder richting Macau. Macau is een aparte stadstaat die bekend staat als hét Chinese gokeiland bij uitstek, het Las Vegas van China. Na een uurtje op de ferry en de bijhorende pasportcontroles konden we de sfeer opsnuiven van talrijke casino's! Wat een belevenis! We waren verwonderd dat het op straat zo rustig was, bovendien is Pasen ook in China een feestdag en hebben alle Chinezen verlof. Maar éénmaal binnen in de casino's werd het al snel duidelijk waar al het volk gebleven was. Duizenden Chinezen aan de speeltafels: roulette, black jack, ...Ook de casino's op zich zijn al de moeite waard: tot 8 verdiepingen met spelletjes, shows en verlichting, ... Ongelooflijk! We wilden ons wel aan een gokje wagen maar helaas werden geldstukken niet aanvaard en kon je pas beginnen spelen vanaf een bepaald (en naar onze mening té hoog) bedrag.

Om de dag af te sluiten gingen we 1 van de zovele typische marktjes (Temple Street) afschuimen op zoek naar koopjes: t-shirts, zonnebrillen, ipods, electronica, schoenen, ... Onvoorstelbaar welke prullen er verkocht worden!

3 dagen is vrij kort om Hong Kong te verkennen dus zat onze 3e dag volgepropt om nog zoveel mogelijk te kunnen bezichtigen.

We gingen naar Tai Po Lin monastery en de giant Buddha. Deze lagen op Lantau Island en mits metro en bus geraakten we, na een 2-tal uren, op onze bestemming. Eigenlijk hebben we geen idee hoe groot de Buddha was, maar hij was enorm. De grootste bronzen Buddha in China! En uiteraard had je van bovenaan een prachtig zicht op de omliggende bergen en het klooster.

Na opnieuw de reis op de metro, bus en ferry kwamen we bij de expohallen in het zenuwcentrum van Hong Kong Island. Een impressionant gebouw waar er exposities worden gehouden.

En op de laatste dag mag een laatste marktje uiteraard niet ontbreken. Chinezen zijn blijkbaar gek op vissen, zowel goudvissen als tropische vissen. Er was 1 bepaalde straat in Hong Kong waar je alles kon kopen wat maar met vissen te maken had. De visjes hingen er met honderden aan de muur, allemaal in kleine plasticzakjes. Net als bij ons vroeger op de kermis maar dan allemaal iets meer en iets hectischer. Van kleine goudvisjes tot prachtige koraalvissen en dure Chinese kois.

En dan als afsluiter, 1 van de hoogtepunten en must sees in Hong Kong, is de avenue of the stars vanwaar je een super zicht hebt op de skyline van Hong Kong Island. Elke avond om 20u wordt er een show gegeven met licht, lasers en bijpassende muziek. Net Disneyland! Zotte Chinezen! Maar wel zeker de moeite waard, Hong Kong is zeker een stad om trots op te zijn! Mocht het niet langs de andere kant van de wereld liggen, zouden we hier zeker en vast nog eens terugkomen!

Op woensdag 7 april namen we onze voorlaatste vlucht in de 'wereldreis-reeks' richting Bangkok. We hoorden dat er wat rellen zijn in Bangkok maar werden niet weerhouden om onze reis verder te zetten. Dus, op naar Thailand, het land van de glimlach.

Tot binnenkort.

Greetz

Rik en Dorine

Mama

Wat een lang en druk reisverslag,het lijkt wel of jullie moesten lopen van de ene naar de andere beziens-waardigheid.Blij dat jullie een nieuw fototoestel hebben andere zouden we hier veel missen. Als je de gelegenheid hebt er nog een te kopen, zou dit voor pa intressant zijn hij mist er een. knuffels van ons allen
Papa en Mama.

Mama

Zeer mooie foto op die witte brug .Het nieuwe fototoestel doet goed zijn werk.