Rik en Dorine around the world

Brazilië - Olinda/Recife

Oh qué linda, Olinda! Wat mooi!

Olinda is een dorp aan de Braziliaanse kust op 6km van Recife. Het staat bekend om zijn koloniaal centrum maar vooral om zijn carnaval! Van overal komen tijdens de carnavalperiode toeristen afgezakt om hier stevig te vieren.

Nu ook al zie je de mensen in de vele ateliers reeds devoorbereidingen treffen voor carnaval: poppen maken in papier maché, maskers, ... Ook in de parken en op de pleintjes konden we reeds de voorbereidingen opmerken: groepjes spelen alfaya (van die grote typische trommels), een andere groep oefent frevo ( speciale dans waarbij meisjes met minirokjes in verschillende kleuren en met kleine parapluutjes op een heel speciale manier dansen),...

Bovendien is er in het weekend wel altijd een straat, plein, park waar mensen samenkomen om enkel te kletsen en te drinken. In Bodega do Viejo speelt elke donderdagavond een live-bandje Forro, de vrijdag was er op een ander plein een serenade, de zaterdag verzamelen ze op een ander plein en proppen hun auto vol met drank in isomo-boxen en genieten van het samenzijn. De koffer open en volle bak stevig muziek! Geen verveling in Olinda 's avonds!

Wij gingen op pad met Sara en Melanie, 2 supermadammen uit Antwerpen en Brussel, waar we ons super mee geamuseerd hebben. En onze vriend Flavio uit Sao Paulo, vergezelde ons ook vanaf dag 2. Hij vertelde ons meer over de alfayas, de frevo, ... en leerde ons hoe de perfecte caipirinha te maken!

Overdag deden we 2x de 'obligate' tour langs de 22 kerkjes die Olinda rijk is (waarvan 2 Hollandse kerkjes). Met kerkjes, pleintjes en overal felgekleurde huisjes was het er aangenaam vertoeven.

De laatste dag besloten we toch een klein uitstapje te maken naar het stadsstrand van de grootstad Recife nl. Boa Viagem. We hadden blijkbaar niet als enige dat idee. Op zondag trekken de Brazilianen naar het strand en het was er dus op de koppen lopen. Van het haaiengevaar trekt de lokale bevolking zich precies niet veel aan hoewel er redelijk wat security/redder klaarstonden.

Acaí, de Braziliaanse ijsspecialiteit (vervrozen vrucht uit de amazone met muesli, banaan en soms enkele nootjes en rozijnen), is er niet meer van gekomen wegens een heuse paniekaanval: de laptop begon te flippen en we moesten Windows opnieuw installeren. Gelukkig is alles terug ok dankzij Ben, de Duitse computerprogrammeur.

Maar nu zijn we er klaar voor en nemen afscheid van Zuid-Amerika en Brazilië. Morgen, maandag 23 november, vliegen we naar Costa Rica. Het Latijns-Amerikaans avontuur lacht ons tegemoet!

We enjoyed Brazil!!

Greetz

Rik en Dorine

MeJulie

hey lieverds,
leuk om te horen dat het daar zo plezant is...
En gelukkig hebben we de Skype ook nog é

Wij zijn natuurlijk super benieuwd naar de verhalen uit Costa Rica en zijn al aan het aftellen tot wanneer wij er zijn!

dikke zoen vanuit het zonnige België (!?!)

tsjoepie