Rik en Dorine around the world

Hawaii - The Big Island

Hawaii, The Big Island, is het grootste eiland van de 7 in oppervlakte maar helemaal niet wat aantal inwoners betreft. Aangezien Hawaii zeer duur is en er nauwelijks publieke bussen rijden op The Big Island besloten we te reizen met een huurwagen en de tent, wat een avontuur! Je wordt er meer dan ooit geconfronteerd met de oerelementen van de natuur: vuur, lucht, water en aarde.

Het eiland is, zoals alle andere Hawaiiaanse eilanden, onstaan uit 5 vulkanen. 1 van die vulkanen nl Kilauea is tot op vandaag een van de meest actieve ter wereld en is een hotspot die de magma en lava naar de oppervlakte brengt. De lava loopt tot in de zee en zorgt er zo voor dat de oppervlakte van het eiland nog steeds groeit.

Nadat we onze huurwagen afhaalden op de luchthaven zetten we koers richting Hilo, waar we onze kampeervergunning verkregen. The Big Island is een ideaal eiland om te kamperen. Er zijn verschillende goede campings met security. We verbleven 3 dagen in Mahukona Beach Park, 3dagen in Spencer Beach Park, 1dag in Ho'okena en 2dagen in Isaac Hale.

In Mahukona Beach Park konden we vanuit onze tent de Humpback walvissen zien zwemmen die in Hawaii van december tot maart komen overwinteren. Het is adembenemend om een dier van meer dan 10m aan de oppervlakte enkele malen te zien ademhalen met een fontein van 15m hoog en dan zijn staart laat zien en zo voor 20min terug onder water te verdwijnen. Er zijn verschillende 'manieren' waarop je de walvissen uit het water kan zien springen: met zijn hele lichaam, enkel zijn hoofd, de rug, ...Wij zagen vooral de staart en enkele keren de vinnen. Daar zwaaien ze mee om walvissen van het andere geslacht aan te trekken.

Als vele mensen Hawaii horen, denken ze spontaan aan paradijselijke witte stranden met azuurblauw water. En correct! Op The Big Island is dit zeker het geval! Langs de W-kust (de Kona-side zoals men op het eiland zegt) is het steeds goed weer en zijn er 1001 prachtige strandjes: Hapuna Beach, Manini Owali, Kukio Beach,... Stuk voor stuk juweeltjes!

Uiteraard is er op The Big Island meer te doen dan de strandjes:

Mauna Kea, de hoogste vulkanische berg van Hawaii is met zijn 4300m hoogte volgens astronomen de beste plaats op aarde om de sterren te observeren. Aangezien je op deze hoogte boven de wolken zit, is de lucht er zeer droog. Bovendien is er geen lichtvervuiling door de ligging van Hawaii in de stille oceaan en kan je de sterrenhemel er dus zeer goed zien. Elke avond is er aan het Onizuka Visitor Center een stargazing programma waar vele mensen samenkomen om de sterrenhemel te bewonderen door verschillende telescopen: de maan, Mars, Jupiter met zijn 4 manen, het hele melkweg stelsel en zelfs de Andromeda galaxy, hebben, na de uitleg van de specialisten, voor ons geen geheimen meer ;-)

De 2 elementen lucht en water kwamen dus al aan bod.

Het 3e element nl. aarde is fantastisch waar te nemen in Waipi'O Valley. De mooiste vallei op The Big Island. Het is mogelijk om helemaal naar beneden te stappen maar de klim terug naar boven aan 25% zagen we toch niet zo goed zitten. We hebben van het uitzicht genoten van op de top. Even stilstaan bij moeder natuur.

En dan even terug naar het element water:

Kealakekekua Bay is een van de topplaatsen op The Big Island om te snorkelenmet zijn helder zicht (tot 30m ver) en prachtige tropische vissen, zeer mooi. Je kan deze baai enkel bereiken met een kayak of per boot of na een steile hike van 1u30min. Aangezien een bootje huren maar liefst 60dollar koste, was onze keuze snel gemaakt... we zijn immers backpackers!

Er zijn zoveel dingen te doen op The Big Island:

• Polynesische cultuur bezichtigen in het nationaal park, heilige grond en een schitterende Polynesische tempel met de typische tikis. Tikis zijn Polynesische goden die aanbeden werden door de bevolking. Zoals bijvoorbeeld de bevelhebber Kamehameha die de god Ku moest vereren om alle Hawaiiaanse eilanden te verenigen. En dit is gelukt, in 1810 werd hij de eerste koning van alle eilanden.

• Lunchen tussen de schildpadden op Kukio Beach waar ze overdag komen uitrusten en opwarmen in de zon.

• De tide pools van Kapoho, onstaan in de lava-grond, verkennen.

• En uiteraard relaxen in de natuurlijke warmwaterbron van Puna (maar liefst 36°).

Om af te sluiten is er nog 1 oerelement nl. vuur. Dat zijn we gaan opzoeken in het Volcanoes National Park. Je kon met de auto tot aan de krater rijden en zo de giftige dampen en de gloed van het lavameer zien. Onderweg kwamen we scheuren in de aardkorst tegen van waaruit waterdampen omhoog stegen en zagen we versteende lava en kraters van vroeger. We maakten een korte wandeling door de Thurston lava tube, een ondergrondse gang gevormd door een lavastroom, zeer indrukwekkend! Aangezien de toegang tot het nationaal park 7 dagen geldig en 24 op 24 toegankelijk was, hebben we ook 's nachts de vulkaan bezocht. Na de zon te zien ondergaan krijg je een nog duidelijker zicht op de krater van de vulkaan en de gloed van het lavameer.

Na 9gevulde dagen en 1400km rijden rond het eiland, verlieten we The Big Island, zwaar onder de indruk van al dat moois. Het was werkelijke een prachtige ervaring!

Hang Loose

Rik en Dorine

Stéphanie

Amaai, wat een ervaring! Zo prachtige foto's en toffe filmpjes. echt een reis om jaloers op te zijn. Wanneer bezoeken jullie Thailand? ik ben er geweest in de kerstvakantie. Gaan jullie ook naar Bangkok. daar is zeker een mondmaskertje nodig voor de gezonde lucht. ik zou zeggen geniet er nog ten volle van. groetjes Stéphanie